Distributieriem controleren en vervangen
Functie distributieriem

De distributieriem is 1 van de belangrijkste motoronderdelen. De distributieriem verbindt krukas en nokkenas met elkaar en zorgt ervoor dat deze assen precies op elkaar zijn afgestemd. Dat laatste is erg belangrijk. Klopt de timing namelijk net niet, dan kan dat grote motorschade tot gevolg hebben.

Waarom distributieriem vervangen

Met de jaren, en de kilometers, slijten de tanden van de riem en wordt de riem slapper. Wordt de riem niet op tijd vervangen, dan loopt u het risico dat de riem breekt, of dat de riem een tandje overspringt. De motor krijgt hiervan een flinke opdonder. In het beste geval hoeft u alleen kromme kleppen te laten vervangen. En zelfs dan bent u een bedrag kwijt waarmee u ook heel goed op vakantie had kunnen gaan.

Tegelijk met de distributieriem worden ook altijd de spanrol en meelooprol vervangen. Autobedrijf Silder adviseert u bovendien om meteen de waterpomp te vervangen. Gaat de waterpomp namelijk lekken, dan moet voor reparatie toch de distributieriem worden losgehaald, wat leidt tot extra kosten.

Wanneer distributieriem vervangen

Een distributieriem moet om de 3 tot 5 jaar of iedere 60.000 tot 120.000km vervangen worden. Dit verschilt per merk, model en type auto. In het instructieboekje staat welke interval geldt voor uw auto. U kunt dit natuurlijk ook aan ons vragen.

Koopt u een gebruikte auto? Dan is het verstandig de distributieriem preventief te vervangen. Tenzij u zeker weet dat de riem nog niet aan vervanging toe is. Bijvoorbeeld omdat op het motorblok is aangegeven wanneer de riem voor het laatst is vervangen.